همکاری با انجمن علمی حقوق کودک
پیشبرد و ارتقای دانش حقوق کودک و تمشیت در اجرای برنامههای متضمن افزایش سطح شاخص حقوق کودک
کودکان به خاطر داشتن شرایط بدنی ویژه و تکامل ابتدائی سیستم های مختلف در بدنشان نسبت به بیماری ها و عوامل محیطی آسیب پذیری بیشتری نشان می دهند.
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی کودکان – به خصوص کودکان در معرض آسیب
پژوهشهای علمی، رصد اجتماعی و برسی مقالات علمی حوزه کودکان
ما جمعی کوچک از بسیار شهروندان ایران بزرگیم که:
مسولیت شهروندی خود را در قبال کودکان این کهن سرزمین ، در حد بضاعت، فهم کرده و متناسب با تخصص و توان فکری، علمی، مالی، و سرمایه اجتماعی و ارتباطی مان، در راستای ادای «وظیفهٔ اجتماعی درقبال حقوق کودکان»همگرایانه، همدلانه و مسوولانه، آستین همت بالازده و با دم ، قلم ، قدم و درم، در تئوری و عمل، عزم تبلیغ، دعوت و ترویج رسالت انسانی، اخلاقی و شهروندی ادای مسوولیت اجتماعی به زیباترین ،ارزشمندترین و شایسته ترین ، گروه های جامعه یعنی کودکان، نموده ایم.
برای ادای رسالت مبارک «مسوولیت شناسی و مسوولیت پذیری و ادای خردمندانه ی ماموریت های مسوولیت اجتماعی»، هم عهد و هم پیمانیم.
کودک، نبض شریانِ حیات بشری است
انجمن علمی حقوق کودک ایران، با استفاده از رویکردهای علمی، آموزشی و پژوهشی، و مشارکت کنشگران و دغدغهمندان حوزه حقوق کودک، هدف تعالی حقوق کودک در ایران و جهان را در سر میپروراند.
کنفرانس بین المللی حقوق کودک برگزار شد..!
انجمن علمی حقوق کودک نمایندگی خراسان رضوی
در راستای اهداف خود مبنی بر گسترش، پیشبرد و ارتقای دانش حقوق کودک و تمشیت در اجرای برنامههای متضمن افزایش سطح شاخص حقوق کودک در جامعه و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه موضوعات حقوق کودک، برنامههای ذیل را مطمح نظر دارد:
۹. برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی با هدف آگاهی افزایی پرسنل نهادهای مسئول و همچنین جمعیتهای هدف، شامل خانوادهها، کارکنان و معلمان مدارس، مربیان آموزشگاهها، نیروی انتظامی، مددکاران اجتماعی و …؛
۱۰. تمهید زمینه کاربردیسازی یافتههای تحقیقاتی در حوزه حقوق کودک در مراجع ذیربط و نهادها و جمعیتهای مرتبط، با بهرهگیری از ابزار رایزنی، مذاکره، مشاوره میان سازمانی، توزیع بستههای فرهنگی، آموزش الکترونیک و …؛
۱۱. ارائه پیشنهادها در خصوص اولویتهای پژوهشی کشور و منطقه؛
۱۲. ایجاد بستر مطالعات فراملی با هماهنگی نهادهای دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی به منظور تقریب مواضع در ساحت دانش حقوق کودک
فعالیت می نماید.
۱. ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فنی و مشاوره ای؛
۲. اولویت سنجیِ تحقیقاتی در کشور و انتشار کتب و نشریات علمی؛
۳. همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه موضوعات حقوق کودک؛
۴. ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز؛
۵. برگزاری گردهماییهای علمی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی؛
۶. طرح پیشنهادات تقنینی در حوزههای مورد بحث به ویژه با نظرداشت خلأها و ابهامات موجود در نظام حقوقی؛
۷. ارائه خلاصه گزارش پژوهشها در قالب نظریات مشورتی یا ارشادی به نهادهای مسئول و مجری قوانین و مقررات؛
۸. همکاری و مشارکت در تعریف و تدوین رشتههای تخصصی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه حقوق کودک؛
info@crcdepartment.ir
چرا باید به کنفرانس بپیوندیم؟
اگر قصد دارید که در یک کنفرانس معتبر بین المللی مرتبط با رشته تحصیلی خود همانند حقوق کودک شرکت کنید ،قطعا افزایش کیفیت اموزش و بهره مندی از متخصصان این حوزه و تعاملات حضوری در تدوین برنامه های احوزشی و ترویج و اموزش حقوق کودک در میان قوانین و ایین نامه های اجرایی و نهایتا افراد جامعه، با برکزاری همایش ها می تواند مثمر ثمر واقع شود و موجبات ارتقای فرهنگی و طبعا کاهش امار وقوع جرایم علیه کودکان بی دفاع را فراهم اورد.
با رویکردها و موضوعات نوین در رشته تخصصی مورد نظر خود آشنا می شوید.
با شرکت در کارگاه های تخخصی جنبی، از جدید ترین روش ها و متدهای تجربی و عملی آشنا می شوید.
فرصت ارتباط با کارشناسان و ارائه دهندگان مقالات را پیدا کرده و ازآن ها برای ویراستاری، رایزنی علمی و مشورت برای کارهای مشترک آکادمیک و تجاری می توانید استفاده کنید.
فرصت انتشار مقالات کیفی و کمی و حتی research notes را در نشریات بین المللی کنفرانس ها در زمان کم و هزینه معقول در اختیار خواهید داشت. همچنین از فرصت انتشار پوستر نیز می توانید استفاده کنید.
فرصت present مقالات خود را در محافل علمی با حضور اساتید و داوران و کارشناسان و فعالان تجاری و تحقیقاتی جهانی بدست آورید که فرصت آفرین است.
فرصت review خوردن مقالات خود را در یک محیط علمی رایگان از سوی اساتید حرفه ای کنفرانس کسب کنید.
معروفیت شما در محافل علمی به خصوص کنفرانس های معتبر با حضور کارشناسان گوناگون افزایش می یابد.
انجام فعالیت های آکادمیک را فرا می گیرید.
از فرصت ارتباط حضوری برای طرح نظرات و پیشنهادات و پروپزال های علمی خود در عرصه های گوناگون استفاده کنید.
مطمئنا متوجه اهمیت و فواید شرکت در همایش و کنفرانس های علمی و تاثیر آن در فرآیند اپلای در دانشگاه های خارج از کشور، شدید.
کودکان کار
شاید بتوان گفت که کودکانکار، تولید و بازتولید سیاستهای اشتباه اقتصادی و رفاهی همین دولتها در سالهای گذشتهاند. شهرداریها هم که فقط یاد گرفتهاند بگویند سیاستهایشان جامعهمحور شده است، اما بیشتر با سنگوآهن سروکار دارند تا روح و جان. بهزیستیها هم که… این وسط میمانند چند سمن و رسانه. البته موضوع خاص ایران نیست.
در ایران هیچگونه آمار قابلاعتماد و صحیحی درباره شمار کودکانکار در دست نیست.
البته که نادرستی آمارها تنها محدود به سرنوشت کودکانکار نیست. آمارهای رسمی در ایران از وجود ٢میلیون کودککار سخن بهمیان میآورد اما مطابق آمارهای غیررسمی، شمار کودکانکار گویا بیشتر از این حرفهاست. ٣میلیون کودک ترکتحصیل کرده اگر کار نمیکنند، پس چهمیکنند؟
حاصل بی سوادی و بی توجهی خانواده، طرد اجتماعی و محرومیت آنها از بسیاری حقوق مدنی و آموزشهاست.
نیاموختن مهارتهای زندگی، موجب میشود کودکان کار از عهده حل سادهترین مسائل پیرامون خود بر نیایند و با کوچکترین اتفاقات، درگیر خشونتهایی شوند که اغلب به ضرب و جرح و حتی قتل منجر میشود.
نیافتن فرصت کودکی، بزرگترین ظلم و غمانگیزترین اتفاقی است که برای کودکان کار رخ میدهد. کودکانی که بازیشان، پشت چراغ قرمز، دویدن میان خودروها و اطراف کورههاست.
حضور در محیطهای ناسالم و انجام کارهای آسیبزا، مشکلاتی برای سلامت کودکان کار به همراه دارد که متاسفانه هزینه درمان و فرهنگ پیگیری آن را ندارند .
حقوق قضایی کودک
قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در جلسه علنی روز سه شنبه ۹۹/۰۲/۲۳ تصویب شد و طی نامه شماره ۲۸۷۵۳ مورخ ۹۹/۰۳/۲۲ از سوی رییس جمهور ابلاغ گردید.
همانطور که از نام این لایحه پیدا است، یک قانون حمایتی است. چه در سطح بینالملل و چه در سطح داخلی قوانینی در خصوص حقوق کودکان داریم که محور آنها حمایت است. در بحث حقوق کیفری، کودکان در ۴ محور بزهکاری، بزه دیدگی، شاهد بودن و در معرض خطر بودن مورد توجه قرار گرفتند. در حقوق کیفری تا دهه ۸۰، کودکان چندان مورد توجه نبودند و شاید اندکی مورد بی مهری قرار گرفته بودند و از سال ۸۰ نهضتی در قلمرو حقوق کیفری برای توجه به حقوق کودک شکل گرفت و در ابعاد مختلف کودکان مورد توجه قرار گرفتند.
نشاط و سرگرمی کودکان
متخصصان علم روانشناسی میگویند شادی و نشاط یکی از اصول داشتن احساسات مثبت و یکی از ضروریترین نیازهای ذاتی و روانی انسان است که نقش موثری در تامین سلامت فرد و جامعه دارد و از آنجا که شادی و نشاط همراه با احساس رضایت، خوشبینی، امید و اعتماد همراه است میتواند فرآیند توسعه جامعه را سرعت بخشد. در سالهای اخیر شاید زیاد از طریق رسانههای جمعی و اجتماعی شنیده باشید که مشکلات بهداشت روان کودکان و نوجوانان درحال افزایش است و کودکان از همان سنین دبستان زیر فشار امتحان و آزمون قرار دارند و این باعث شده شمار کودکانی که برای دریافت خدمات بهداشت و روان مراجعه میکنند افزایش یابد، حتی در مواردی آنها به فکر از بین بردن خودشان میافتند. پس از یاد نبرید که شاد بودن و مثبت بودن میتواند سلامت و موفقیت را به فرزند شما هدیه دهد.
درباره کنفرانس بین المللی حقوق کودک
کنفرانس یک روزه بین المللی حقوق کودکان در ١۶ مهرماه روز جهانی کودک با همت انجمن علمی حقوق کودک ایران و با همکاری دانشگاهها و نهادهای ملی وبین المللی در مشهد مقدس برگزار خواهد شد
امروز هشتاد درصد از عوامل تاثیر گذار در توسعه را سرمایه های انسانی بر عهده دارند،و از این جهت که کودکان بزرگترین سرمایه های انسانیی وفردای نزدیک جامعه را تشکیل می دهند سرمایه گذاری روی آنها بزرگترین رسالت هر جامعه ای تلقی می گردد، لذی بدرستی این اعتقاد وجود دارد که امروز جامعه از کودکان دیروز و فردای جامعه از کودکان امروز است.
به همین دلیل از حقوق کودکان سخن به میان می آید و حقوق کودکان از اصول حقوق بشری محسوب می گردد و کنوانسیون حقوق کودک تدوین و تصویب می شود در جامعه ایران هم قانون جامع حمایت از اطفال و نوجوانان در سال ١٣٩٩ به تصویب نهایی می رسد ونگاه افتراقی -حمایتی و فرا قضایی به کودک به دلیل اهمیت این دوره شکل می گیرد
حقوق کودک، بخشی از موضوعات حقوق بشر است که نیاز به حمایت جدی از سوی جامعه بین المللی دارد . با توجه به ضرورت توجه به مباحث حقوق کودک در سطح جامعه، در روز جهانی کودک همایش بین المللی حقوق کودک بامحوریت انجمن علمی حقوق کودک ایران و همکاری دانشگاهها و و سایر نهادهای ملی و بین المللی در ١۶ مهر ماه در مشهد مقدس برگزار می گردد
انسان برای زندگی اجتماعی خویش، نیازمند امنیت جسمی، روحی، اقتصادی و اجتماعی می باشند. کودکان نیزکه پایه و اساس رشد جسمی، عقلی و اجتماعی آنان، از همان سالهای نخست زندگی، آغاز می شود، باتوجه به وضعیت خاص به لحاظ جسمی و روحی، نیاز به حمایتها و مراقبتهای ویژه ای هستند . این اقدامات باید مفهوم و قالب متناسبی یافته و با توجه به ناتوانی کودکان برای استیفای مستقیم حقوق خویش، جنبه های حمایتی وسیعی یابد; به گونه ای که بزرگسالان، الزام ناشی از حمایت آنان راکاملااحساس کنند .
توجه به حقوق کودک، فقط بحث جوامع امروزی نیست، بلکه در دین مبین اسلام هم نسبت به حقوق کودک توجه خاص شده است ،احترام و تکریم کودک، پرهیز از خشونت و بدرفتاری با کودکان، رعایت عدالت و پرهیز از تبعیض ازجمله محورهای مهم مورد توجه در اندیشه اسلامی در حوزه کودکان است .
وضعیت کودکان در جوامع فعلی، نگران کننده است . بر اساس گزارشات معتبربین المللی،هر روز،کودک زیادی زیر پنج سال، به علت سوء تغذیه و بیماریهای قابل پیشگیری، جان خود را از دست می دهند; نزدیک به صد میلیون کودک از برنامه های تحصیلات ابتدایی محرومند; نیمی از بچه ها در کشورهای در حال توسعه، به آب آشامیدنی دسترسی ندارند; سالانه نیم میلیون از مادران، در حاملگی و زایمان جان خود را از دست می دهند; بیش از صد میلیون کودک در جهان، از طریق کارهای خطرناک و اغلب تحت شرایط کشنده، امرار معاش می کنند; بیش از یک میلیون از مردم (که بیشتر آنها کودکان هستند) از خانه و زندگی محرومند
،در سراسر جهان، بیش از 61 میلیون کودک به مدرسه ابتدایی نمی روند. تخمین زده می شود که سالانه 150 میلیون دختر و 73 میلیون پسر مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند. در برخی کشورها، دختران زیر 9 سال به اجبار ازدواج می کنند و کودکان شش ساله به عنوان بزرگسال در دادگاه های جنایی قضاوت می شوند. سالانه حداقل 330000 کودک در 80 کشور جهان به دلیل مهاجرت یا پناهندگی در بازداشتگاه های مهاجرت نگهداری می شوند. بسیاری از آنها به زور از والدین و خانواده جدا می شوند.
در کنار همه این نابرابریها فهم عمومی ملتها واقف است که کودکان نیز مانند بزرگسالان از حقوق بشر برخوردارند. این شامل حق بیان و ابراز عقیده و همچنین حقوق برابری، حق بهداشت، حق آموزش، حق محیطی پاک، حق مکانی امن برای زندگی و محافظت در برابر انواع آسیب است.
کودکان حق دارند در تمام تصمیماتی که بر آنها تأثیر می گذارد شرکت کنند – و به آنها گوش داده شود.
همایش بین المللی حقوق کودک همه این موضوعات خصوصا ابعاد آموزشی توانمند سازی کودکان و حقوق آموزشی کودکان،ابعاد اجتماعی ،اسیب ها و فقر ونابرابری کودکان،ابعاد حقوقی ومعاضدت های قضایی و توسعه کلینیکهای حقوق کودک ،وابعاد سلامت در عرصه های زیستی-روانی-اجتماعی و معنوی کودکان را هدف گذاری کرده است
امیدواریم در این همایش یک روزه در کنار مضجع شریف رضوی و باحضور صاحبنظران،نهادها و سازمانهای ملی وبین المللی فعال در حوزه کودکان ،و همه برنامه ریزان و دلسوزان فعال ، موفق شویم بخشی از رسالت و دین خود در خصوص کودکان را به انجام رسانیم
دومین نشست کافه آموزشی حقوق کودک چهارشنبه هشتم شهریور ماه در مشهد برگزار شد دکتر قادری در مورد مددکاری ،اصول ،اخلاق حرفه ای مددکاران،قلمروهای مددکاری و ضرورت آن در مدارس برای کودکان و نوجوانان مطالب بسیار مفید و شنیدنی بیان داشتند،موضوع بحث اینجانب فقر اموزشی کودکان بود که ابتدا ضرورت پرداختن به حق و عدالت آموزشی که نقطه مقابل فقر اموزشی کودکان است را تشریح کردم ،سپس به توضیح دوشاخص مهم فقر اموزشی که عبارتند از عدم فرصت حضور در مدرسه و کیفیت یادگیری پرداختم باتوجه به این دوشاخص چهل و پنج درصد کودکان جهان (٢٠درصدعدم فرصت حضور در مدرسه و٢۵درصد کیفیت آموزشی پایین)به نوعی دچار فقر اموزشی هستند در ایران حدود ۴٠ درصد در دوره پیش دبستان یک ونیم درصد دوره ابتدایی ،۶ درصدمتوسطه اول و ١٧ درصد دانش آموزان در دوره متوسطه دوم فرصت حضور در مدرسه را نمی یابند واز حیث کیفیت آموزش کودکان تراکم بالای کلاس و نسبت معلم به دانش آموز که بالای یک به بیست و شش است و سرانه های پایین فضا های آموزشی منابع محدود مالی به گونه ای که بودجه کنونی آموزش وپرورش که ١١درصد بودجه عمومی کشور است تکافوی ۶٩/پوشش تحصیلی دانش آموزان فعلی رادارد ونیز محتواهای فشرده،پر تراکم ،تک ساحتی،غیرمنعطف وفراگردهای متصلب و متمرکز مدیریتی را موانعی جهت ارتقا کیفیت و غلطیدن در فقر اموزشی برشمردم وخروجی آموزش کودکان حداقل در سه سنجه تا حدودی قابل ارزیابی یعنی کنکور ،نمرات آزمونهای نهایی و آزمونهای تیمز وپرلز رانامطلوب ارزیابی کردم که نشانه های مشخصی از فقر یادگیری کودکانند وشوربختانه زیست بوم کرونا آن را تشدید نموده است
،در سراسر جهان، بیش از 61 میلیون کودک به مدرسه ابتدایی نمی روند. تخمین زده می شود که سالانه 150 میلیون دختر و 73 میلیون پسر مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند. در برخی کشورها، دختران زیر 9 سال به اجبار ازدواج می کنند و کودکان شش ساله به عنوان بزرگسال در دادگاه های جنایی قضاوت می شوند. سالانه حداقل 330000 کودک در 80 کشور جهان به دلیل مهاجرت یا پناهندگی در بازداشتگاه های مهاجرت نگهداری می شوند. بسیاری از آنها به زور از والدین و خانواده جدا می شوند.
در کنار همه این نابرابریها فهم عمومی ملتها واقف است که کودکان نیز مانند بزرگسالان از حقوق بشر برخوردارند. این شامل حق بیان و ابراز عقیده و همچنین حقوق برابری، حق بهداشت، حق آموزش، حق محیطی پاک، حق مکانی امن برای زندگی و محافظت در برابر انواع آسیب است.
کودکان حق دارند در تمام تصمیماتی که بر آنها تأثیر می گذارد شرکت کنند – و به آنها گوش داده شود.